söndag 20 maj 2012

Rasberry cupcakes with white chocolate frosting

Det är vår i luften och det har gjort mig så galet sugen på att baka med bär. Jag tycker att hallon är brutalt mumsigt att använda i bakverk så det dyker ofta upp i tårtor o liknande (kommer lite mer tårtbilder o tårtinfo i något senare inlägg) och igår fick ett helt gäng ramla ner i min muffinssmet!

Här har jag inte mixmaxat olika recept o idéer utan det här recepter är helt från Leilas faaantastiska bok Piece of cake.

Muffins:
Efter Leilas grundrecept som vanligt men plus cirka 3dl färska eller tinade frusna hallon (om hallonen har varit frusna måste man vara noga med att låta största delen av saften rinna av innan man använder dom). Vänd försiktigt i hallonen i smeten o fyll formarna till 2/3, in i ugnen ca. 15 min.

Vit choklad frosting:
200 gram philadelphia
100 gram vit choklad

Smält chokladen i ett vattenbad, låt det svalna lite och rör sedan ihop den med philadelphian. Det är bra om frostingen får stå i kylen en stund, då blir den lättare att jobba med.

Dekorationerna är gjorda av vit modelleringmarsipan med vaniljsmak o jag tycker den var superbra. Det kan dock vara en bra idé att lägga på marsipanen precis innan servering för den smälter efter några timmar i kylskåp. Jag har använt en utstickare för att göra blommorna, smidigt o lätt!

Mums, mums:)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar