lördag 26 maj 2012

Oreo cheesecake!

Jag har alltid gillat cheesecakes väldigt mycket och klassisk cheesecake är supermumsig men det är ändå lite roligare med olika varianter. När vi var i San Fransisco passade vi på att besöka The Cheesecake Factory som är heeelt galet fantastiskt! Där fanns cheescake i 100 olika varianter, hurra:). Här är ett recept där jag har använt Leilas grundrecept på en cheesecake som egentligen är med blåbär men jag har bytt ut blåbären mot Oreos:).

Kexbotten:
300 g digestivekex
150 g smör

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen till pyttesmulor och blanda med smält smör. Tryck ut bottnen i en teflonform som går att dela på (24 cm i diameter) och förgrädda i mitten av ugnen ca. 10 min, låt svalna.

Cheesecakesmet:
1. 600 g philadelphia
2. 2 1/2 dl kesella 10%

3. 1 dl strösocker
4. 1 dl majsstärkelse
5. 2 tsk vaniljsocker

6. 3 ägg
7. 1 dl vispgrädde
8. 200 g vit choklad
9. 2 paket oreos
10. Chokladsås
Vispa ihop 1 & 2. Blanda ner 3,4 & 5. Rör i ett ägg i taget o efter det vispgrädden. Blanda till sist i smält choklad. Fyll upp formen till hälften och strö över krossade oreokakor. Fyll upp resten av formen och grädda i ca. 40 min. När kakan är gyllenbrun, täck den med folie. Låt kakan stå kvar i eftervärmen ca. 30 min.

Dekorera med hela och krossade oreokakor och ringla över chokladsås:)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar