lördag 19 maj 2012

Chocolate rasberry cupcakes & chocolate nutella cupcakes!

Det senaste har jag bakat mycket efter principen "detsomfinnshemma". Dom här cupcakesen är den senaste varianten i den kategorin. Jag tycker det är så himla kul o prova olika nya smaker o kombinationer på cupcakes och ibland så blir jag så sugen på att baka även om jag inte pallar ta mig till affären. Då kan det bli så här:)!

Själva muffinsarna är som vanligt gjorda efter Leilas grundrecept (finns i tidigare inlägg) fast med 3 mtsk kako i. Tyckte dock det blev lite för lite chokladsmak så extra kakao nästa gång! Hällde i extra mjölk o smör för att dom inte skulle bli torra.

Jag hällde i 1/3 av smeten i formarna o klickade i antingen en stor sked Nutella eller hällde i hallonsylt och sen fyllda jag upp med smet till 2/3.

Marängfrosting:
Den här frostingen är den godaste marängfrostingen jag ätit och den har jag hittat på www.mysugartown.com (underskatta aldrig google;)).
2 äggvitor
1dl socker
1/2 tsk vaniljessens
Vispa ihop ägg o socker i en värmetålig skål över en kastrull med kokande vatten. När sockerkristallerna har smält (känn efter med fingrarna) tas marängen bort från värmen o vispas tills den blivit kall och fast. Rör till sist i vaniljen o eventuell karamellfärg. Dekorationerna gjorde jag av sugarpaste som jag färgat med karamellfärg (den blåa färgen ser lite ut som tandkräm men blev väldigt gullig ändå, kan passa till ett litet pojkdop kanske:))

Spritsa ut på muffinsarna o mumsa på:)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar