torsdag 31 maj 2012

Cookie dough cupcakes!

Jag betalade mina räkningar för ett par dagar sedan. Nu är kontot tomt. Så jäkla bittert, hade jag haft råd så hade jag bakat tröst-cupcakes. Men jag har inga pengar så det blir inget med det. Deppigt att inte kunna baka cupcakes att trösta sig med när man behöver bli tröstad för att man är en kyrkråtta, en väldigt ond cirkel helt enkelt! MEN om jag hade kunnat baka så hade jag bakat dom ultimata tröst-cupcakesen, självklart cookie dough cupcakes med marängfrosting! Så om någon annan vill tröstäta lite (eller bara vill ha något väldigt mumsigt att mumsa på) så kommer receptet här:)! Receptet och idén är hämtat från www.mysugartown.com

Chokladmuffins:
3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker

100 g smör
1,5 dl mjöl

3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3,5 mtsk kakao
Liiite salt

Ugnen ska vara på 175 grader. Vispa ihop dom 3 första ingredienserna till ett pösigt o vitt fluff.
Blanda mjölken med smält smör o rör i.
Dom 3 sista ingredienserna ska blandas ihop för sig själva innan de vänds ner i smeten.

Fyll formarna till 2/3 o skicka in i ugnen i mellan 15-25 minuter beroende på ugn.

Kaksmet:
50g smör
½dl farinsocker
1/4 dl socker
1 msk vatten
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjöl
50 g hackad choklad

Vispa smör, socker och farin till en luftig smet. Tillsätt sedan de andra ingredienserna och blanda ihop till en deg. Låt sedan stå i kylen ca 30 minuter.

Marängfrosting:
2 äggvitor
1dl socker
1/2 tsk vaniljessens
Vispa ihop ägg o socker i en värmetålig skål över en kastrull med kokande vatten. När sockerkristallerna har smält (känn efter med fingrarna) tas marängen bort från värmen o vispas tills den blivit kall och fast. Rör till sist i vaniljen o eventuell karamellfärg.

Gröp ur muffinsarna och lägg lite kaksmet i varje innan muffinsarna toppas med marängfrosting. Gottigt värre:). Dekorationerna är gjorde av sugar paste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar